God gebruikt een getuigenis van twee woorden

Stel, je bent op vakantie aan zee. Dit is jouw tijd om op te laden. Op een rustig stukje strand spreid je jouw handdoek, ga je zitten en open je jouw Bijbel. 

Dan komt er een meisje van twaalf op je af. Aan de hand van haar kleding vermoed je dat ze islamitisch is. Het meisje vraagt welk boek je leest. Jij antwoordt haar vriendelijk. ‘De Bijbel’. Zou het kunnen dat dit antwoord al voldoende is voor God om een leven voorgoed te veranderen?

De bovenstaande situatie overkwam een christelijke vrouw ergens in de Noord-Kaukasus. De naam van het twaalfjarige meisje dat op de vrouw afkwam is Zara*. Zij komt uit een grote islamitische familie. 

Hieronder gaat het verhaal verder.

Onbereikt gebied

In de Noord-Kaukasus, een bergachtig gebied met prachtige natuur, is vrijwel iedereen islamitisch. Christenen zijn er bijna niet te vinden. Wie christen is, kan rekenen op veel tegenstand.

De Noord-Kaukasus is een van de focusgebieden van OM: minder dan 1% van de bevolking kent Jezus.

Zara zoekt de waarheid

Als jong meisje al weigerde Zara zich precies te houden aan de islamitische voorschriften. Ze weigerde bijvoorbeeld de salat te doen, het vijfmaal per dag verplichte islamitische gebed. Het bezorgde haar een moeilijke, liefdeloze relatie met haar familie. Haar vader duwde haar bij iedere weigering de salat te doen naar buiten. Want; ‘Allah straft iedereen die niet gehoorzaamt streng.’ Maar Zara weigerde te geloven in zo’n god. Toen ontmoette het afgewezen, zoekende meisje de vrouw op het strand. 

‘De Bijbel’. Het zijn maar twee woorden, maar voor Zara was het een getuigenis. Het antwoord van de vrouw raakte iets aan in haar hart. Vanaf dat moment verlangde ze naar een eigen Bijbel.

De Waarheid vindt Zara

Na de ontmoeting op het strand ging het leven verder. Zara groeide op en trouwde met de man die ze op haar trouwdag ontmoette, zoals het in haar regio gebruikelijk is. Samen ontvingen ze drie kinderen. Maar nooit stopte haar zoektocht naar de waarheid. 

Zara bleef zoeken naar wat God van haar vraagt. Haar man liet de keuze aan haar of ze haar hoofdhaar zou bedekken, een symbool van toewijding aan Allah. De vraag of ze zich zou onderwerpen aan Allah en zijn eisen, kwelde Zara. 

Op 33-jarige leeftijd stond ze op het punt haar haren te gaan bedekken. Maar toen riep ze uit: “God, ik weet niet wie U bent! Als U mij hoort, laat U zich dan aan mij zien. Een keer maar. Meer vraag ik niet van U.”

Die nacht verscheen er een Man in witte kleren in Zara’s droom. Hij hoefde Zichzelf niet voor te stellen. Zara herkende Hem onmiddellijk als Jezus. In Zijn aanwezigheid voelde ze zich zo licht als een veer. 
 

“God, ik weet niet wie U bent! Als U mij hoort, laat U zich dan aan mij zien. Een keer maar."

 
Leven als discipel

Drie weken later. Zara zit in een kerk en de tranen stromen over haar gezicht. In haar handen houdt ze het Boek waar ze al tientallen jaren naar heeft verlangd. Eindelijk heeft ze de Waarheid gevonden, de Weg en het Leven.

God brengt op wonderlijke wijze twee OM-missiewerkers tijdens hun bemoedigingsreis door de regio op het pad van Zara. Ze houden contact via videobellen en leren haar wat het inhoudt om volgeling van Jezus te zijn.

Dan, tijdens een recente ontmoeting, vraagt Zara om gedoopt te worden. Hiermee neemt ze een groot risico, het kan haar het leven kosten. Maar Zara is vastbesloten. Zij blijft de Man van haar dromen volgen.

* De naam is veranderd vanwege haar veiligheid

Jouw getuigenis

God gaat door. Hij gebruikt zelfs een getuigenis van twee woorden om Zijn doel te bereiken. De christelijke vrouw op het strand heeft geen idee wat haar twee woorden hebben teweeggebracht. Wel nam ze de stap om de woorden uit te spreken.

Zet ook een stap. Als jij christen bent kan én wil God jou gebruiken voor Zijn missie. Wil je getuigen van de Weg, de Waarheid en het Leven? Bekijk dan eens deze trainingen, die jou kunnen helpen bij het zetten van jouw volgende stap:

Wij gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren.