Missing description

Kerkdiensten, maar dan anders

Kerkbezoek in België is al jaren in vrije val. De kerk in het algemeen is in verval, zo blijkt uit cijfers. Deze trend werd al lang voor corona ingezet, en is de laatste jaren in een stroomversnelling terechtgekomen...

Inmiddels geeft minder dan de helft van de bevolking aan katholiek te zijn, maar het percentage kerkbezoekers ligt tussen de twee en vier procent. Slechts één procent van de bevolking is protestants. Maar de grote uitdaging waar de kerk voor staat, brengt ook kansen met zich mee. Zo deelt het lokale OM-team effectief het Evangelie via YouTube.

Zoals de meeste kerken, richtte het OM-team in België tijdens de coronapandemie haar pijlen op het internet om mensen te bereiken. De missiewerkers beseften dat de meeste mensen, ondanks de religieuze achtergrond van de regio, nooit een accuraat beeld van het Evangelie hebben gekregen. Dus startten ze met het publiceren van video’s, met als doel niet-gelovigen met een kritische of atheïstisch blik een goed beeld geven van wat het betekent om Jezus te volgen.

Eigenlijk is het een zondagse dienst, maar dan anders. Op een manier die voor iedereen te begrijpen is, worden mensen via het YouTube-kanaal In het echt meegenomen in een levensbeschouwing die is gebaseerd op een levend en rationeel christelijk geloof. In het begin groeide het aantal kijkers gestaag, en meestal bestond dit uit christenen. Om de beoogde doelgroep aan te spreken, is het Belgische OM-team gaan adverteren. Nu, vijf jaar later, kunnen de video’s rekenen op meer dan 11.000 kijkers per week. 
 

Missing description

“Eén van de frustraties die evangelisatie via video’s geeft, is dat je de mensen tegen wie je praat niet te zien krijgt”, vertelt teamlid Meryem. “Dit kan ervoor zorgen dat het voelt alsof je in het luchtledige staat te praten.” Maar onlangs kwam daar voor haar verandering in. “Wanneer gaan we iets zien?” verzuchtte ze in een gebed tot God. Niet veel later ontving ze een bericht gevolgd door een belletje.

“Federic vertelde aan de telefoon dat zijn vriend Benjamin al een tijd lang het Evangelie met hem deelde, en dat hij ergens in die periode op een video van ons stuitte. Ineens was alles hem duidelijk geworden. Hij gaf aan dat hij naar onze kerk in Erps-Kwerps wilde komen.” Federic bleek alleen aan de kust te wonen, op zo’n twee uur rijden van de plaats van samenkomst. Na wat speurwerk online, vond Meryem een gemeente op vijf minuten loopafstand, waarmee ze contact legde.
 

Missing description

“Niet veel later ging Benjamin samen met Federic naar deze gemeente toe, waar Federic bij de deur al werd opgewacht door iemand met een soortgelijke achtergrond. Inmiddels lijkt ook zijn verdere familie open te staan voor het Evangelie. En zijn er meer mensen met wie we in contact zijn gekomen die In het echt vanaf het begin gevolgd hebben en van atheïstisch naar een toewijding aan het christelijke geloof zijn opgeschoven.”

Hoe meer Meryem te weten kwam over hoe God het medium gebruikte, hoe enthousiaster ze werd. “Ik ontdekte dat ons werk niet alleen individuen bereikt, maar ook visies en plannen voor de lange termijn ondersteunt.” Benjamin hoopt bijvoorbeeld een kerk te planten in een naburig dorp. In de toekomst hoopt het OM-team in België deze online bediening over te dragen aan lokale christenen, zodat het niet langer van hen afhankelijk is en van de Belgen zelf wordt. 
“Bid voor deze dingen”, vraagt Meryem. “Bid ook voor Federic en zijn familie.”