Pagina 24 - Sahel1.jpg
Stories

De woestijn zal zich verheugen en in bloei staan

 “Wat er in deze landen gebeurt, is echt boven verwachting. Moslims staan zo open voor het Evangelie!”, vertelt Pamela, veldleider van de Sahel in een gesprek. “Vorig jaar stonden we nog maar aan het begin van een groot plan om de Sahel te bereiken met het Evangelie. Daarvoor heb je nodig: een betrouwbaar netwerk, ervaren veldwerkers en goed transport.”

In de Sahel wonen 150 miljoen mensen die nog nooit hebben gehoord dat Jezus voor hen stierf. Het zijn 354 volken, waarvan minder dan 1% procent is bereikt. “Met ons team ervaar ik dat het nu de tijd is om discipelen te sturen naar dit ‘bijzonder’ uitdagende gebied”, vertelt Pamela.

“Het is één van de moeilijkste plekken om te wonen en werken. Het is erg heet en er is altijd dreiging van oorlog en insectenplagen. Je kunt je dus afvragen waarom je hiernaartoe zou willen gaan. Toch bouwt God te midden hiervan aan Zijn kerk. Alles draait hier om het Evangelie van Jezus vertellen én voorleven. En met name dat laatste is erg belangrijk. Mensen willen zien dat wat je vertelt écht is. Daarom gaan we in een paar jaar 300 kerkplantingen doen in landen als Sudan, Niger, Tsjaad en Eritrea. Hiervoor trainen we zoveel mogelijk lokale mensen. Zij worden ondergedompeld in de taal en cultuur, zodat hun hart en karakter klaar is voor de missie.”

Met gevaar voor eigen leven
De eerste families zijn inmiddels al iets meer dan een jaar gestationeerd op verschillende plekken in de Sahel. Het is voor hen nog steeds wennen aan de omstandigheden en het gevoel van ‘veiligheid’ is relatief. De familie Asaju* vertelt: “De enige veiligheid die wij ervaren komt van God. We weten dat God ons hier geroepen heeft en bidden dagelijks voor bescherming voor onze kinderen. Aan de ene kant worden er in het geheim Bijbelstudiegroepen opgericht en mogen we vele mensen dopen. Moslims openen hun hart voor Jezus. Aan de andere kant leven we soms in angst dat onze kinderen kunnen worden ontvoerd op de naschoolse opvang. Deze tegenstrijdigheid is moeilijk, maar we weten voor Wie we het doen.”

Overtroffen verwachtingen
“Ons eerste gebed was dat God een ingang zou geven in meerdere landen en hierin overtrof Hij al onze verwachtingen. We zijn dankbaar voor nieuwe enthousiaste kerkleiders uit Mali, Nigeria en Burkina Faso. Zij willen helpen met het trainen- en uitzenden van veldwerkers. Ook Bijbelvertalingen zijn een groot gebedspunt! Want papieren Bijbels smokkelen is zeer risicovol. Daarbij, mensen kunnen hier vaak niet lezen en schrijven. We hebben audio-bijbels gevonden, vertaald naar Fulani en Hausa. Veel veldwerkers doen nu Bijbelstudies. Kun je het je voorstellen? Mensen met een crimineel verleden leren de genade van Jezus kennen door zelf Gods Woord te lezen en gaan nu vol voor de verspreiding van het Evangelie.”

Het karakter van een pitbull
“Met passie alleen houd je het hier niet vol, we zijn echt op zoek naar mensen met passie én het daarbij nodige karakter. Mensen hebben een ontmoeting met Jezus nodig en dat kan soms even duren. Daar is geduld, aanhoudend gebed en geestelijk onderscheidingsvermogen voor nodig. Je zet ergens je tanden in en laat niet meer los,” vult Pamela aan. “Onze teams zijn ingericht op een aantal pilaren, namelijk kerkplanting, kinderen, sport en training. De één zet zich in voor de kinderen die geen vader hebben gehad. De ander helpt getraumatiseerde mensen door middel van sportactiviteiten. Iedereen geeft alles wat hij heeft en niets is gedaan zonder gebed en afhankelijkheid van de Heilige Geest. Dit alles heeft tot nu toe geresulteerd in bijzondere resultaten. Verheug jij je met ons mee?”

Impact report*
Opgerichte DBS-groepen: 961
Nieuw gestichte kerken: 289
Nieuwe discipelen: 3670
Dopelingen: 922

*Resultaten van augustus 2021 t/m april 2022

 

 

Dit is een artikel uit het GO Magazine van Operatie Mobilisatie.
Vraag het magazine aan en lees alle verhalen.

Ik wil het GO Magazine ontvangen!

Wij gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren.